Het i_lab biedt roboticalessen aan in het voortgezet onderwijs voor max. 30 leerlingen in leerjaar 1 en 2. Het betreft één les van 3 uur of 3 lessen van één uur. Er wordt gewerkt met de bluebot en dash robots.

Belangrijke redenen om aan de slag te gaan met robotica in het voortgezet onderwijs zijn:

1. Voorbereiding op de arbeidsmarkt

De vraag naar technische en digitale vaardigheden groeit enorm. Robotica helpt leerlingen kennismaken met programmeer- en engineeringvaardigheden die nuttig zijn in sectoren zoals techniek, ICT, gezondheidszorg en logistiek.

2. Stimuleren van probleemoplossend denken

Door robots te bouwen en programmeren leren leerlingen kritisch en creatief denken. Ze ontwikkelen vaardigheden om problemen systematisch te analyseren en innovatieve oplossingen te bedenken.

3. Bevordering van samenwerken en communicatie

Veel robotica-opdrachten worden in teamverband uitgevoerd, waardoor leerlingen leren samenwerken, overleggen en taken verdelen. Dit zijn essentiële vaardigheden in zowel hun toekomstige carrière als het dagelijks leven.

4. Verbinding tussen theorie en praktijk

Robotica combineert wiskunde, natuurkunde, informatica en techniek in concrete, tastbare projecten. Dit maakt abstracte concepten beter begrijpelijk en motiveert leerlingen om theoretische kennis toe te passen in de praktijk.

5. Creativiteit en innovatie stimuleren

Robotica biedt ruimte voor experimenteren en ontdekken. Leerlingen kunnen hun eigen ideeën ontwikkelen en testen, wat hun creativiteit en innovatieve denkvermogen vergroot.

6. Digitale geletterdheid vergroten

In een wereld die steeds digitaler wordt, helpt robotica leerlingen begrijpen hoe technologie werkt en hoe ze die kunnen benutten. Dit is een belangrijke vaardigheid in een samenleving waarin automatisering en AI een steeds grotere rol spelen.

Kortom, roboticalessen maken het onderwijs toekomstgericht, praktisch en uitdagend, waardoor leerlingen beter voorbereid zijn op de wereld van morgen.